onsdag 10 april 2013

Somna utan gråt

Vissa föräldrar låter sina barn skrika sig till sömns, andra härdar ut och sover inte under småbarnsåren. Jag vill inte göra något utav det men tycker inte att man får bra tips någonstans om hur föräldrar får sina barn att sova gott med trygga metoder. Jag var inte ens nöjd med Bvc:s sovtips. Jag köpte då boken "Somna utan gråt" av Elisabeth Pantley och jag måste säga att jag tycker att den levererar. Först och främst ska man analysera sitt barns sovmönster vilket har lett till att Alex sover gott både på dagarna och på natten och däremellan är han pigg och glad (för det mesta!) och inte gnällig på grund av trötthet (då vi alltid förekommer det).

Alex vaknar vid klockan 7. Vi äter frukost, leker och myser och sedan sover han ute i vagnen vid 9-tiden till klockan 11.
När han vaknar äter han lunch och sen leker vi och vid 13, 13.30 är det dags att sova ute i vagnen igen. Då sover han en och en halv timme ungefär och sedan äter vi mellis, leker och myser och sen middag.
Klockan 18 börjar vi med läggningsrutinerna och han sover gott innan 19.
Läggningsrutiner:
- Lugn lek
- Ta på pyjamas
- Sagostund
- Ammas eller välling
- Sover

Han vaknar fortfarande och vill amma på natten men inte lika ofta och han lyckas oftare somna om utan att behöva bröstet.
Jag märker även att Alex sover godare när vi inte är i sovrummet så eget rum skulle han nog vilja ha. Vi ska renovera hela övervåningen så att vi alla får sovrum där uppe istället så dags att ta tag i det nu!

Detta fungerar jättebra för oss och jag kan varmt rekommendera boken.

 Dags att ta på pyjamasen och Alex är extra busig mot pappa ikväll :-)

 Sen är det dags för lite lugn sagostund och Alex älskar att titta i böcker!
 Koncentrerad kille <3


8 kommentarer:

  1. Vad kul att boken levererade! Just nu har jag dock inget behov av den då vi också faktiskt har riktigt välfungerande sovrutiner nu. Man man vet ju aldrig hur det blir framöver. Ida sover ungefär som Alex och visst kan det vara lite gnäll innan hon somnar ibland, men oftast inte och med lite napp in och ut så somnar hon gott inom 10 min. På natten vaknar hon en gång och äter fortfarande men somnar sen bums om igen. Det är väldigt skönt när sömnen fungerar, både för dem och oss föräldrar :-)

    SvaraRadera
  2. Måste bara tillägga att de där skrikmetoderna är ju fruktansvärda! Undrar om det verkligen är personer som är rätt funtade som kör med det.. Ang eget rum känner jag mig inte alls redo att hon ska ha det :-O måste ha kontroll på henne fortfarande känner jag.. ;-) Men kanske skulle hon sova ännu bättre då.. men minns att du hade kvar Alex i din säng länge så man ska väl gå på sina instinkter tänker jag och inte stressa fram något :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte bara kvar honom länge, han sover fortfarande där :-)

      Radera
    2. Ha ha okej :-) Ja då blir det nog att vänta ett tag med eget rum ;-)

      Radera
  3. Men oj, sova i eget rum är en av riskfaktorerna för plötslig spädbarnsdöd (både WHO och AAP medger detta). Men givetvis känner ni er son bäst och vet ifall det passar er/honom..Vill inte skrämmas bara informera ifall ni inte visste. Hoppas ni finner en bra lösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har inte ens lämnat vår säng än så eget rum dröjer läääänge! Plus att vi inte har nåt till honom än!

      Radera
  4. PSD är väl inte särskilt vanligt när barnen är så här stora ändå.. Så det ska väl inte hindra att de får eget rum om nu det känns bäst för alla och barnet (och kanske även föräldrarna) får sova bättre... Tycker jag iaf :-) Men jag är väl egentligen fel person att uttala mig som ännu inte kommit mig för att ta bort Idas andningslarm (som vi skaffade eftersom hon bara kunde sova på mage i början).

    SvaraRadera
  5. Hur man ska göra/ Hur man bör göra osv finns nog inte, alla människor är olika, även små barn. Så alla hittar nog sina sett och provar det som passar en själv och sina barn bäst. Tycker att det är lite trångsynt det som står här över att dem som kör "5 minuters" är funtade? Hur kan man bara döma andra så? Jag körde inte 5 minuters med min första bebis, jag prova olika...inget funka, vi var trötta,griniga,gnälliga, sen kom bebis 2,trötta dagar, både hemma och på dagis osv...där börja det...jag prova 5 minuters, det va ett helvete 1 vecka, men sedan dess har mina 4 guldklippar sovit hela nätter, trygga i sina sängar utan minsta problem! Jag är pigg och glad och dom är pigga & glada och orkar! Jag är fantastiskt lycklig över att jag gjorde detta för alla i familjens skull <3 Alla hittar sin väg ( vart lite irreterad över kommentaren här över ;O), och du Kriss är helt fantastisk, det kommer gå såå bra! Du har en buse på 8 månader och redan hittat bra rutiner, inte dålig mammi! Puss till dig och vackra Prinsen <3

    SvaraRadera