söndag 30 december 2012

Gott nytt år!

Hej och hå vad tiden går och jag får nog säga att jag tagit jullov från bloggen.
Jul har firats men det får ett eget inlägg sen när jag lagt in alla bilder.

Alex är nu 5 månader. Han känns så otroligt stor att jag ibland undrar var min lilla bebis tagit vägen :-)
Sedan några dagar tillbaka sover han i egen säng. Det var lite jobbigt. För mig. För Alex har det gått kanon. När jag la ner honom i hans säng första natten la jag min t-shirt bredvid så att det skulle lukta lite mamma. Egentligen var det nog jag som skulle haft hans tröja som jag kunde sniffa lite på :-) Det har iallafall gått bra och nu kände jag mig redo och att tiden var mogen, förra gången gjorde jag ju inte det.
Sempers magdroppar tog slut och jag tänkte att han nog kunde klara sig utan dem. Icke! Han fick magknip direkt min lille prins. Så den natten kunde han bara sova om han fick ligga i min famn. Så fort jag la ner honom blev han ledsen. Jag fick dock halvsitta hela natten så dagen efter gick jag i pyjamas till klockan 18. När vi köpte nya droppar försvann magknipet direkt!
Alex har alltid ammat 2-3 gånger på natten sen han föddes. Detta håller i sig fortfarande. Ni som fick amma typ en gång i timmen när era barn föddes verkar nu när era barn är jämngamla få sova hela nätterna? Alex har sovit en hel natt en gång och då var han bara några veckor gammal..
Alex sitter numera i "vanlig" matsol. Köpte en del till hans stokke stol. New born baby setet tog vi bort. Kändes konstigt på nåt vis. En milstolpe i hans och våra liv. Han har även fått börja med smakprov och han tycker allt är gott förutom rivet päron. Då gjorde han kräkasmin :-)

Hittills har vi inte haft en enda rastlös dag men idag känner vi oss lite uttråkade så nu när han blivit lite större tänker jag att vi kanske ska börja på babysång. Kan vara kul att komma iväg och göra saker ihop med andra mammor och bebisar.

Nyårslöfte får bli att uppdatera bloggen mer. Och att träffa mina vänner mer. Men det kommer jag säkert inte kunna hålla. Har inte varit någon bra vän de senaste åren. Väldigt frånvarande under barnlöshetstiden och nu vill jag mest vara med min son. Och då får jag dåligt samvete och tänker att jag inte förtjänar några vänner... Usch...TACK till er som ändå finns där - Jag tycker om er väldigt mycket <3

Just de: Hur länge har ni tänkt amma/ammade ni? När trappade ni ner och slutade helt?

Imorgon är det nyårsafton. Förra nyår låg jag på en soffa hos syrran och var så trött så trött. Detta år ska vi också till syrran men nu ska jag väl kunna hålla mig vaken :-) 2012 har varit det bästa året i mitt liv hittills. Nästa år fyller min son 1 år. Helt sjukt. Men ack så underbart <3

GOTT NYTT ÅR MINA FINA <3

9 kommentarer:

  1. Arvid verkar ha slutat amma på natten. När han börjar gryna och bli halvvaken får han nappen och somnar han om. BVC sköterskan sa att om han går upp i vikt fint behöver han inte amma längre på natten. Självklart om han inte kan somna om tar jag upp honom och ammar, men det behövdes inte under de senaste veckorna.
    När det gäller amning är jag säkert lite "ovanlig" i Sverige, men jag tänker amma honom fram till han blir ungefär 2 år, om han vill och om jag har mjölk så länge. Självklart ska vi börja med smakportioner också när han blir 6 månader och amningen blir mer och mer som en tillägg till maten. Jag vill gärna slippa välling som känns för mig så konstgjord och amma honom i de tiderna när en del barn får välling (morgon, kväll). Men det är så individuellt, jag tror att alla måste känna efter vad som passar en och barnet bäst.
    Gott Nytt År på er!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ida är också 5 mån (den 2 jan) och vill fortfarande äta på natten 1-2 gånger. Sover ca 20.00-09 så mat vill hon oftast ha ca kl 01 och 06.30. Men det är jätteolika från natt till natt. Jag helamnade henne tills hon blev 4 mån, pga stress av privata skäl låste sig då amningen och ville inte fungera... :-( Jag hade mjölk men det kom inte ut när hon sög. Jag fick en spray av BVC som dock bara hjälpte lite grann. Det blev en ond cirkel där jag så gärna ville få det att funka och då låste det sig ännu mer. Det var med sorg i hjärtat jag fick börja komplettera med ersättning och min mjölk sinade fort då brösten inte tömdes. Idag ammar jag så ofta det går men det blir bara någon gång per dygn tyvärr då utdrivningen av mjölk fortfarande inte fungerat samt att mjölken sinat.. Men om det hade blivit som jag velat hade jag nog helammat till hon blev 6 månader och delammat till ca 8-9 mån om hon verkat redo att sluta då. Det var planen men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig... (Vill förtydliga att det inte är fel att ge ersättning men jag ville gärna amma mitt barn).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd att det blev så för dig med amningen. Jag kan förstå att du kände sorg i hjärtat, det är så jättetrist när man vill men kan inte amma. Men det ändå är så bra att du kunde amma henne så länge.

      Radera
    2. Ja, det har varit många tårar och ilska att kroppen inte vill samarbeta. Amning är en känsligare process än man kan tro. Det hade fungerat helt problemfritt och jag hade en stark utdrivningsreflex men när jag gick igenom en privat kris så låste sig allt. Som att stänga av en kran. BVC menar att de första fyra månaderna är de viktigaste att amma och det har jag ju gjort men det är ändå en sorg när man vill men inte kan! Som tur är har Ida tagit det bra och vande sig fort vid det nya. Hon verkar inte "sörja" och det viktigaste av allt, hon mår bra, går upp fint i vikt och är pigg och frisk :-)

      Radera
  3. Gott Nytt År till Dig också föresten! :-D

    SvaraRadera
  4. Gott nytt år på er !! Jag ammar fortfarande (lilla E blir 1 år snart:) och på natten äter har typ 2-3 gånger. Har inte tänkt ge honom någon ersättning alls utan vill amma tills han är 2år. Både han och jag njuter och samtidigt vet jag att det skyddar honom från en hel massa långtidssjukdomar (tex. fettma, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, vissa psykiska sjukdomar osv.. )ända upp i vuxen ålder. Så för oss känns det naturligt att fortsätta eftersom det har fungerat bra för oss, och min man stöder mej i det. Men förstår givetvis de som inte vill eller kan. Ha ett riktigt Gott nytt år!! Kram storken

    SvaraRadera
  5. Har suttit och läst igenom din blogg från plus till födsel, insåg att vi har ungefär samma tider, fast jag ligger ett år efter :) Jag blir så glaaaad när jag läser och du är så himla fin, hoppas jag får se ut som du (fast med tanke på mitt matintag den senaste tiden är ju risken att jag blir gigantisk :)).

    Jag önskar dig ett Gott Nytt ÅR finaste Bönan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för dina fina ord, nu blev jag väldigt glad!! Ja jag såg att vi hade nästan samma tider men ett år emellan :-)
      Gott nytt år fina du och lilla halvan <3 2013 är ert år!!!

      Radera
  6. Åå va stor han börjar bli gullungen! Ja verkligen JULLOV från bloggen, haha, saknat er! Amma gör du så länge du känner, men inte för länge va ;0) Massa Kramar till er ~<3 Längtar efter bilder :0)

    SvaraRadera