tisdag 15 oktober 2013

Och så var det dags att sluta amma

Fy fasiken så jobbigt. Att sluta alltså. Vill inte men nu är det dags. Alex drar i min tröja och vill ha tillgång till brösten i tid och otid och jag har blivit mer som en vandrande napp för honom. Ett sug tar han ibland och så ska han ner och leka igen.
Jag gör mig ingen brådska dock men jag tänker att vi ska ha slutat helt till årsskiftet.

Min plan ser ut såhär:
Först slutar jag amma på dagen (det har jag egentligen gjort för de dagr då jag jobbar amma han ju inte alls men så är jag hemma och då kan det hända (!!) att jag ammar. Så första steget blir ändå att sluta med det och erbjuda annat närhan vill ha tutten. Distrahera!
Steg två blir att sluta amma vid läggning. Pappa får istället ta läggningen i början. Alla dagar. Alex tar välling och det går bra när jag inte är där. Får han välja väljer han mammas mjölk. Såklart :-)
Steg tre blir att inte ge honom tutten på natten. Han sover mellan oss, och kommer att få fortsätta göra det så länge han vill, eller vi vill. Jag har ju haft honom bredvid mig sen han föddes och har han vaknat til så har jag lagt intill honom till mig och ge tutten en stund och så har vi kunnat somnat om. Det har resulterat i noll sömnlösa nätter under hela hans levnadstid. Skönt för mamma, pappa och barn! Han har alltså inte varit vaken en enda natt. True story!

Några tips från er som slutat amma?
En del menar att man ska sova i annat rum och låta pappan ta barnet när det vaknar och det kanske innebär att barnet skriker i några nätter men sen blir det bra. Sådant funkar inte för mig. Då brister mitt hjärta och det är väl onödigt ändå..

9 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot att läsa kommentarer här, kanske kommer något bra tips som vi kan också använda eftersom vi är i samma sits just nu.
    Lycka till! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar!
      Hojta till om du kommer på nåt bra :-)
      Kramar

      Radera
  2. Halvan sover mellan oss han också och vi har inte heller haft några sömnlösa nätter (med undantag för någon av de allra första dagarna innan mjölken kommit). Dock funkar det inte att ligga och amma i mörkret. Vi har en ganska mjuk madrass (Tempur-variant) och jag vill kunna se hans näsa så jag vet att han får luft. Han kan sjunka ner om han ligger fel. På morgnarna går det bättre för då ser jag honom :)

    Jag fixar inte heller att han ska få ligga och skrika, vi har blödiga hjärtan du och jag. Och det måste väl vara bra? ;) Näe, jag tror också på nedtrappning (utan att veta ett smack ännu). Ska bli intressant att se hur det funkar för er. Uppdatera gäääärna om detta.

    Kram till dig och Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är klok du :-) Blir alltid så glad av dina fina kommentarer!!
      När Alex var liten så satt jag upp och ammade på natten oxå. Ofta vaknade jag flera timmar senare av att jag somnat sittande :-)
      Ska uppdatera!
      Kramar

      Radera
  3. Stort lycka till till er! En kompis till mig använde sportBH på natten när hennes dotter skulle sluta amma på natten. Hon förklarade att maten var slut men sa vi kan kramas istället. Dottern var ca 1 år då och efter några protester köpte hon läget. Du får säkert räkna med lite gråt och bråk, men är du bara där så tror jag det löser sig. Gäller att inte ge med sig antar jag! Båda mina killar har själva valt att sluta, alldeles för tidigt i mina ögon, så jag har tyvärr inga egna erfarenheter att bjuda på. Kram kram

    SvaraRadera
  4. Tackar tackar!
    Näe det är ju det där med att inte ge med sig... Oerhört svårt ibland..
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt svårt! Speciellt om de små liven är ledsna!

      Radera
    2. Ja, det är så fruktansvärt jobbigt! Igår bestämde jag mig att vi slutar med dagamning. Vad gjorde jag hela dagen? Ammade :-(. Svag jag är väldigt mycket men jag kan inte säga nej till honom. Hur ska det gå?

      Radera
  5. Nej du är inte svag gumman! Vi får inte vara så hårda mot oss själva, vi vill ju bara våra söners bästa!
    Det kommer gå, det får ta lite tid bara. Kramar

    SvaraRadera