onsdag 27 juli 2011

Överaktivt immunförsvar

Jag har på sistone haft en teori om att mitt immunförsvar gör så att jag inte kan bli gravid. Mitt immunförsvar är så pass bra att det stöter bort föremål som det inte känner igen, typ ett embryo. Ett embryo består ju, som ni vet, av både ägg från kvinnan och spermie från mannen. Min kropp känner inte igen spermien och tycker att det är något som måste stötas bort från kroppen dvs min livmoder hatar saker som den inte känner igen..
Läste en artikel om en kvinna som inte kunde få barn. Till slut tog man något prov (vet någon vad det heter??) som visade att hennes immunförsvar var överaktivt. Hon fick då någon medicin som försvagade hennes immunförsvar innan hon gjorde insättning av embryo. DÅ tog det sig och hon födde sen två tvillingar!
Någon som har erfarenhet av detta eller känner igen det??

1 kommentar:

  1. TSH är vårdet du pratar om. Har med sköldkörteln att göra. Jag har förhöjt TSH. Jag har ätit tabletter mot det inför behandling. Jag får inte ens göra denna äggdonationen om mitt TSH inte gick ner. (Vaken sperman eller ägget är ju från mig,så snacka om att det stöts bort om man har för högt immunförsvar) Och förhögt TSH innebär även ökad missfallsrisk eftersom immunförsvaret vill stöta bort embyot även efter att det fastnat. Därför skall man äta medicin även under graviditeten.

    Om du misstänker detta skulle jag rekommendera att du tar TSH-test. Referensvärdena för vad som är normalt är upp till 4, men om man vill bli gravid eller är gravid bör man inte ha mer än 2. Eftersom exempelvis 3,2 är inom referensvärdena i undersökningar som inte har med fertilitet att göra är det inte alla läkare som reagerar på det. Jag hade 3,2 och det var uteslutet att för göra äggdonation då för dom tyckte det var för högt. Men efter mediciner ligger nu mitt TSH på 1,4.

    Men som sagt det går att medicinera med levaxin så inget att egentligen vara orolig för.

    Lycka till!!

    SvaraRadera