torsdag 2 augusti 2012

Amma amma amma annars är du ingen bra mamma?

Nu är man alltså mamma till en underbar liten kille och han är världens snällaste lilla bebis. Vi bara myser och njuter av att vi har honom i våra liv. Så fantastiskt och vilket privilegium <3

Jag har verkligen längtat efter denna stund och jag har längtat efter att få amma mitt barn. Har varit en återkommande dröm hos mig, att jag sitter och ammar och att det är så mysigt. Men verkligheten var inte lika lätt.
Ammade på bb innan vi åkte hem och det gick bra. Sen ammade jag hemma två gånger och det gick också ganska bra, han åt dock inte så länge. Men under kvällen och natten lyckades jag inte få honom att ta bröstet och han sov knappt och var hungrig. Jag var stressad.
Dagen efter fick vi en tid på bb och åkte dit. Då var lillkillen väldigt slö, sov och skrek enbart med en liten liten hes stämma. han hade gått ner massa i vikt. Väl där fick jag pröva att amma men det gick inte så barnmorskan hämtade en pump och så pumpade vi ur honom och gav med kopp. Direkt piggade han på sig. Fick hyra en elektrisk pump med hem och så sa de att vi skulle köpa tillägg och sen mata honom var tredje timme. Detta gjorde vi och Alexander var såå nöjd med livet, sov bra, var vaken bra och nöjd hela tiden. Detta gjorde att jag kunde slappna av och så lyckades jag amma några kortare stunder.
Igår var vi uppe igen och då hade han gått upp jättebra och en annan barnmorska sa åt oss att fortsätta som vanligt, nu kunde jag till och med ta bort tillägget och bara pumpa. Men brösten stimuleras så jädra mycket när jag pumpar så ger tillägg på natten och ammar på dagen. Idag har det gått jättebra att amma honom och det har varit långa mysiga stunder.
Ringde bb idag för jag hade flimmer för ögonen och dubbelssende. Fick då prata med en ny barnmorska som ifrågasatte varför vi gett  tillägg, "varför sa de så" "du ska amma" "man ska inte pumpa" "man ska inte ge tillägg" malde hon på.
När vi lagt på luren brast det för mig och jag grät och grät. Satt där med min fina son i famnen, han som nu är så nöjd, och kände mig som en hemsk mamma med tårar som bara forsade. Varför vill de trycka ner en? Varför säger barnmorskorna olika?

Ringde min mamma och grät i panik men hon lugnade och sa åt mig att lyssna på mig själv. Det vet jag egentligen men man tror ju att man ska få hjälp av barnmorkorna när man har det kämpigt, inte en utskällning. Och borde inte barnmorskorna säga någorlunda samma? Eller ska deras personliga åsikt spela in i jobbet. Usch så jävla oproffisionellt!!

Jag önskade att ammningen skulle kommit naturligt, att han ätit från mitt bröst och varit glad. Men så blev det inte. Är jag en dålig mamma då? För att jag matar mitt barn med tillägg så att han ska slippa vara hungrig? Som pumpar trots att det värker i brösten, så att min son inte ska vara hungrig? Som kämpar med att han ska ta mitt bröst flera gånger om dygnet? Jag har matat honom med flaska och jag har givit honom napp. Han är nöjd, jag är nöjd och därmed kom amningen igång bättre. Gör detta mig till en dålig mamma? För att jag inte bara sitter och nöter med att han ska ta mitt bröst??

Sedan ringde BVC och då tjöt jag till henne och berättade allt. Hon sa åt mig att inte ta åt mig utan se min nöjda son. Hon sa att det var bra att vi givit tillägg då det resulterat i en mätt och nöjd pojke. Var såå skönt att få prata med henne!

Nu har jag lugnat ner mig och nu struntar jag i vad alla säger. Det enda som räknas är att min son är nöjd och att vi kan njuta av att äntligen vara en familj. Det är vi faan i mig värda <3

6 kommentarer:

  1. Oooooooooohh, man blir så arg av sånt där, fy! En knäpp på näsan borde dom ha!Nej nej nej och åter nej man är ingen dålig mamma om man inte ammar, då vore jag å dom flesta mammor jag känner vara sämsta mammorna, men våra har överlevt prima :O)Gör som du sälv känner, du änner dig å ditt barn bäst! och jag kan inte omma på en finare person som är så bra med barn som du! <3 Lite på dig själv!/ Jenny som oxå fått skäll ;O)

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att du fått såna motstridiga budskap. Orsaken till det är ren och skär okunskap hos barnmorskorna. Fy skäms alltså på dem. Det är verkligen frustrerande:( Du ska absolut inte vara så hård mot dej själv, du är en jättebra mamma oavsett hur du gör. Det kan alla hålla med om! tyvärr så är amningen lite trixig i början, det gäller för de flesta. Ett tips jag kan ge dej är att ifall du vill övergå till att ge bara din egen mjölk så kom ihåg att stimulera brösten på natten då är prolaktinhalten som högst och därav bestäms hela dygnets mjölkmängd (jag förundras alltid över hur naturen kunde göra så:) Och ifall du pumpar så pumpa inte så långa tider åt gången för då blir de sjuka. Det tar flera veckor före amningen flyter på, så ge det tid, din Alexsander är ju bara 5 dagar gammal. Det tar även tid för honom att lära sej nya saker. Men det allra viktigaste är att du gör som du tycker är bäst för dej och din familj. Kram storken&lillaE

    SvaraRadera
  3. Hej kära du!
    Jag läste om en slempropp häromdagen och nu är han här!!! Vad hände? Det gick lixom så snabbt!

    Jag kommer med ett stort fett grattis!!!

    Det är väl norm att man ska amma, men vad sjutton, det fungerar inte för alla. Å så länge han är nöjd och glad så... Å precis som du skriver, om han är nöjd så kanske han suger bättre. Det gäller ju att komma på tekniken....

    GRATTIS!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh jag blir så jädra arg på att det ska vara sånt tvång kring amning. Varför ska de få en att må dåligt för?! Amningen strulade för oss också och jag tror hela BB-personalen var inne och klämde mig på brösten. A-V tog inte riktigt tag och fick alltså inte i sig så mycket.

    Tillslut provade vi med amningsnapp, en plastbröstvårta som liksom förlänger bröstvårtan så att bäbisen känner den lättare i munnen. Det funkade tack och lov men jag var så nära på att ge upp och jag hade också tänkt på amning på samma sätt som du innan hon kom. Hade det inte funkat hade jag bytt till tillägg på en gång. Klart det viktigaste är att bäbisen mår bra. Ni gjorde helt rätt!

    Kramar till fina familjen <3 =)

    SvaraRadera
  5. Åhhh känner så igen det där! Hade det själv kämpigt med amning och trodde som du att det skulle bli så mysigt och att det liksom skulle spruta och forsa ut mjölk men tyvärr är det inte så. Vi var kvar på bb i 5 dagar och jag vet inte hur många barnmorskor som kom in och klämde och klämde och sa amma är bra alla mammor ammar, det är den bästa maten för ditt barn bla bla bla- till slut när vi kom hem åkte vi och köpte ersättning och genast fick vi en glad och mätt kille här hemma! Ta det med ro men som nybliven mamma är det svårt jag kände mig så dålig mamma i början men det är vanligare än man tror hur mkt du än bara vill helamma ditt barn! Jag kämpat än idag med amningen men inte lika hysteriskt som förut.
    Lycka till och GRATTIS till er son! Vår som blev också till på rmc i Linköping :-)

    SvaraRadera
  6. Har också fått ett efterlängtat barn efter många års kamp och behandlingar. Jag hade också en jobbig amningsstart, barnet rasade i vikt och alla sade olika. Har också suttit och grinat i ren utmattning och av att alla säger olika. Vi gav ersättning jämte amningen under drygt ett par veckor - min BVC-sköterska tyckte att det var dumt att förhasta sig bara för att vi alla helst ville vara utan ersättning. Bebis gick upp i vikt och blev piggare och så småningom minskade vi ersättning och snart blev han för mätt av bröstet för att orka den ersättning vi erbjöd. Visst är det nära till hands att känna sig otillräcklig och alla BM är inte direkt socialt kompetenta att ta hand om oroliga förstagångsföräldrar. Stort grattis till er fina son och kämpa på med de råd som passar dig och rata resten.
    Läsare som hittat hit genom evl, Maya

    SvaraRadera