måndag 4 februari 2013

Gäääsp

Alex håller på att få bissingar så det kliar och ömmar i pluttens mun :-( Tycker så synd om honom - vi lindrar med kyld bitring och ger Alvedon när det blir för jobbigt för honom. I och med detta vaknar han flera gånger per natt och vill då ha tutte. Kan vakna 5 gånger och käka! Och så vill han kliva upp vid 7 tiden! Halllå: vi är ju lediga!! :-) Tur att pöjken han tålamod så han kan ligga och vara nöjd mer än en timme i sängen så mamman kan slumra lite :-)

Alex är nu 6 månader och en vecka och väger 8260 g och mäter 70 cm. Förra veckan var det läkarundersökning på Bvc med godkänd-stämpel i rumpan. Vi pratade då lite om mat och bvc tanten tyckte att Alec skulle äta två mål maten om dagen nu. Vi försöker men han är ju inte jättestor i maten om det inte gäller tutten vill säga :-)
Alex äter  gröt på morgonen (några skedar slinker ner), mitt på dagen får han frukt eller fruktpure och sedan någon mat när vi äter vid 16 tiden. Jag helammar fortfarande. Hur gör ni? Hur äter era jämngamla? Jag vill ju gärna att övergången går i ett bra tempo..

Min lilla sötanos sitter så stadigt nu och han är såååå stolt <3



5 kommentarer:

  1. Vi har inte börjat än med mat alls (Alex och Arvid har 2-3 veckor mellan varandra, plus att Arvid är för tidig född, så han räknas lite grann som 4-6 veckor yngre än Alex). Jag helammar fortfarande och jag tänker inte ha bråttom alls. Jag läser just nu om baby-led weaning som verkar vara väldigt intressant, jag funderar på att köra med det istället för puréer och mata med sked, men då måste vi vänta lite till för att barnet måste kunna sitta bra för att kunna hantera maten med säkerhet och Arvid är inte 100 än med sittandet.
    Jag tänker boka in en tid med dietist och prata om hur jag kan lägga extra järn till hans mat förutom gröt.
    Nej, som sagt vi tar det lugnt, ingen puré eller vanlig mat än, men han inte ens är 6 månader, blir det på söndag och om jag fortsätter räkna bort de 3 veckorna han kom tidigare så inser jag att vi har tid på oss :-).
    Men jag tror att det bästa är att lyssna på dina instinkter och Alex reaktioner oavsett vad bvc sköterskan säger. Om han inte är så intresserad då ta det sakta, det är inget som måste hända prick vid 6 månaders ålder, och glöm inte att han helammar, han kommer inte att svälta om den hela proceduren drar ut sig några veckor till :-).
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag glömde skriva att vad fint han sitter själv. Duktig kille :-)!

    SvaraRadera
  3. Åååååååå herregud så söt, jag dör! Va stor och duktig :O)!!Visste inte änns att han kunde sitta lillplutten, hihi!

    SvaraRadera
  4. Ida är också 6 mån och några dagar och äter ersättning bara (ammar alltså inte alls längre). Vi tar det jättelugnt med maten, hon får smakisar av gröt eller annan mat "när andan faller på". Inte alla dar men de flesta får hon något annat men inget mål är ersatt utan hon äter sin ersättning var 3:e h ca. Enligt vår BVC kan man ta det lugnt med det där och följa barnet. Och Ida är inte så jätteintresserad av annat än sin ersättning. Några skedar slinker ner som du skrev... Tycker du kan ta det lugnt och låta Alex bestämma takten :-) Jobbigt när de får tänder, Ida har fått en framtand men det gick ganska bra, lite extra gnällig men sov som vanligt. Duktiga killen som sitter, det gör inte Ida än men det står inte på :-)

    SvaraRadera
  5. Så söt och såååå duktig! Klart han ska vara stolt ;)
    Har inte mycket att komma med när det gäller mat, kommer vara jag som ställer frågor till dig sedan :)
    Kramar!

    SvaraRadera