onsdag 20 februari 2013

Dilemma

En på mitt jobb ska sluta och vi ska ha lite avskedsfest för henne. Jag velar fram och tillbaka huruvida jag ska gå eller ej. Först var jag jätteglad och sugen men så började jag vela.

Grejen är den att om Alex ska vara hemma med sin pappa så måste jag pumpa ur brösten eftersom han vägrar äta ersättning. Att pumpa med en handbröst skulle nog ta en vecka för att få ut en flarra. Det kommer liksom droppe för droppe och man får jävligt ont i händerna så måste ta en del pauser. Och sen är det inte säkert att han äter för han dricker ju aldrig ur flaska.
På kvällen ammar han alltid. Hur ska han kunna somna? Det är ju ungefär som att ta ifrån ett litet barn alla hans nappar och förvänta sig att han ska somna ändå.
Tänker jag på det så är ju det inget val att lämna honom. Jag är inte redo.

Tar jag med honom så kan jag ju glömma att vara social. Sist han var med på julfesten så vägrade han ju att sova trots att han var supertrött och jag kunde lika gärna stannat hemma kändes det som för jag hängde inte alls med och hann knappt äta.


Hjälp mig nu. Är jag larvig?? När lämnade ni era barn första gången?

Du ska göra det som känns rätt kommer ni säga. Det kommer jag att göra. Men jag vill ändå ha lite synpunkter...

10 kommentarer:

  1. Vi har en son som snart 8 månader. Vi hjade barnvakt första gången när han var 2 månader och han sov borta första gången när han var 4 månader. Han har sovit borta två gånger till efter det. Det har fungerat jätte bra. Men om du inte är redo så är du inte även fast jag tror att pappan klarar av att ta hand om Alex.
    Våran son har varit hemma med sin pappa massor av gånger när jag varit iväg.

    /Anna

    SvaraRadera
  2. ja det är inte lätt detdär. Man är ju bunden till sitt barn på ett helt annat sätt då man ammar, vilket givetvis är bra för barnet. Själv lämnade jag lilla E med sin pappa för nån timme sådär för att gå till frissan eller massage vid ungefär 3-4 månaders ålder (om jag minns rätt). Då pumpade jag ur med elektrisk pump så att det fanns tillräckligt. Jag tycker du ska lämna Alex med sin pappa men börja pumpa ur i tid. Då man inte brukar pumpa och köra på överproduktion så brukar det inte komma så mycket mer än barnet äter. Men om du börjar pumpa nån vecka tidigare och sätter i frysen det som kommer. Sedan det som du pumpat 2 dagar före kan du spara som färskmjölk i kylen (håller sej minst 2 dygn i kylen, i usa säger man 8 dygn så 2 dygn är nog minimi ifall mjölken är ren dvs, tvätta händerna före osv.)Man kan ju sen sätta ihop all mjölk (både färsk och fryst) för en större måltid. Kram storken

    SvaraRadera
  3. Jadu, inte lätt. När jag ammade pumpade jag ur om jag skulle iväg. Själva grejen att lämna henne med pappa har jag inte haft så stora problem med, hon har även passats av farmor en timme åt gången vilket också gått kanon alla gånger. Jag kunde inte heller pumpa så bra, endast på natten när hon inte åt lika ofta men så jäkla kul var det ju inte att gå upp och pumpa mitt i natten... ;-) dock så kvarstår ju problemet om han inte tar flaska för det gjorde Ida när vi provade även om hon var lite skeptisk i början.... De flaskor vi kör med heter Tommee tippee, de liknar mest ett vanligt bröst och brukar därför funka bäst om man vill flaskvänja... Nå, i ditt läge hade jag nog tagit med Alex, kan ju faktiskt gå bättre denna gång. Och om inte så kan man ju bara fara hem, även om det förstås är trist... Eller öva lite med flaska några kvällar innan så kanske han vänjer sig. Hoppas det löser sig till det bästa! Kram

    SvaraRadera
  4. Du frågade visst också när man lämnade sitt barn första gången, jag tror hon bara var ca 1-2 mån när jag började lämna henne korta stunder hos sin pappa, om jag tex åkte och handlade. Sen blev det fler timmar osv och när jag slutade helamma vid 5 mån har jag lämnat henne med pappa som längst under en kväll ca 4 h. Eftersom jag var tvungen att gå t psykolog pga depression så var jag tvungen att lämna henne den timmen t farmor. Klarade inte att fokusera om jag tog med henne samt att pappan inte kunde vara hemma de tiderna. Då var hon ca 4 mån när jag började gå där. Det har gått jättebra. Min erfarenhet är att om man provar och det funkar bra så vågar man göra det igen :) Nu tränar jag två ggr i veckan och Ida är med pappa. Jag tycker det är så skönt och Ida får en gladare, piggare mamma :)

    SvaraRadera
  5. Tack för era svar. Jag har lämnat Alex med sin pappa förut då jag åkt och handlat osv och han har varit med sin mormor när jag varit hos frissan, förberett dop och det har alltid gått jättebra så det är jag inte orolig över! Det handlar snarare om att det är en hel kväll då Alex ska sova och han alltid ammas. Hade han ätit ersättning hade det ju inte varit några problem att lämna honom hos sin pappa. Han är trygg med sin far. Även om jag pumpar så blir det annorlunda för honom, men kan ju som Lena sa (och även min syster sa) träna i några dagar med flaskan.. Hmm...

    SvaraRadera
  6. Ja, träna träna! De är skeptiska först oftast, det skulle jag med vara om det plötsligt presenterades nytt sätt att käka på! ;-) Han ska ju ändå lära sig att äta ur flaska nån gång, iaf om du tänkt ge välling framöver :-) Skönt att du vet att Alex mår bra med sin pappa, en del mammor vill inte ens lämna barnen med pappan har jag förstått och det kan jag tycka är tråkigt för alla parter men man ska givetvis göra vad som känns bäst för en själv!

    SvaraRadera
  7. Ja, det är något man måste känna själv. Du visste att det blir svaret du får :-). Nej, jag skojar, jag försöker komma med något förslag :-).
    I vårt fall var Arvid redan några veckor när jag lämnade honom med pappan och gick att t.ex handla eller klippa mig. Jag var borta max 1-2 timmar. Han ammade då väldigt regelbundet (var 3:e timme) så jag kunde räkna ut när jag behövde vara hemma.
    Med hans pappa brukar jag lämna honom nu också, vi har alltid mjölk i kylen, så om Arvid är hungrig och jag inte är hemma kan S lätt ta fram en påse och ger den till Arvid i flaska.
    Att lägga honom på kvällen tillhör så mycket till mig att jag har varit borta på kvällen bara en gång. Han klarade sig jättebra med pappan, åt ur flaskan och somnade fint, så det var helt okej för honom, det var svårare för mig :-).
    Jag tycker att det är en bra idé att träna Alex att dricka ur flaska, men en tips, bli inte du som gör det. Låt pappan göra det. Det ändå är han som ska göra det, du är den som ammar. Hos oss tar inte Arvid flaskan från mig, han vet att "jag är tutten" och fattar inte varför jag vill ge mat ur flaska till honom :-), men han har inget problem att äta ur flaska om S ger den till honom.
    Lycka till och jag hoppas ni hittar en lösning! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänkte just tipsa om detsamma men du beskrev det så bra;)
      H. storken

      Radera
  8. Åhh här har vi precis samma "problem".. Jag har planerat ett tag att gå ut med mina väninnor på middag och liten tillställning, men vi har samma som hos er, det vill säga A tar varken napp eller flaska, utan det är endast jag som funkar på kvällen eftersom hon äter tills hon somnar och då lägger jag ner henne i sin säng. Vi har nu provat med att ge både välling och ersättning, just pumpning funkar inte alls så bra för mig, men det vill sig inte.. Så några direkta tips har jag ej att ge, men jätte glad att få läsa och ta in alla dina kommentarer. :) Och jag tycker absolut inte att du är larvig, jag känner precis så som dig även fast att jag vet att A skulle ha der jätte bra med pappa själv. Men, men.. Sjäkvklart måste man känna själv, känns det inte bra eller att det inte går hela kvällen så kanske man får åka hem tidigare än beräknat eller så tar du med dig han och hoppas att det vill gå bättre denna gång. :) Jag tänker iaf prova, nån gång måste ju vara den första och jag har ju sett fram emot det så länge så vore ju bara tråkigt att inte göra def alls, men har backupen att få åka hem ifall det skulle krisa sig, då tänker jag nog mest på mig själv.. ;)
    Är helt säker på att du kommer att välja rätt! Och som svar på din fråga, så har vi inte haft barnvakt än och pappan har varit med A endast ett fåtal gånger när jag har varit på promenad med hundarna eller varit till frissan. Men som du själv säger, just när det kommer till kvällen natten så är nog inte jag heller riktigt redo att lämna henne heller med tanke på hur det ser ut.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  9. Min dotter är ungefär lika gammal som din son, och hon har stenvägrat att ta flaskan fram till för en månad sen. Det jag gjorde för att hon skulle få träna var att ge henne en flaska med lite vatten i när hon satt vid matbordet. Hon fick leka med flaskan och efter några dagar så sög hon på den. Innan hade hon bara slickat på nappen :) Jag helammar fortfarande men ville ha flaskan som komplement. Nästa steg är att se om hennes pappa fixar en läggning utan mig och mina bröst i närheten... ;) Tror att begränsningen sitter mest i mitt huvud just nu... Lycka till! :)

    SvaraRadera