måndag 11 februari 2013

Mmm

Vi har ju tagit det väldigt lugnt med matintroduktionen och låtit Alex bestämma tempot. Han har alltid varit nyfiken på mat men inte tyckt att allt varit så gott. Min tanke var; jag ska inte amma mindre och börja ge mat utan introducera mat och då blir det naturligt att han äter mindre av bröstmjölken. Och det har fungerat mycket bra för nu tycker Alex det är jättegott och jätteroligt att äta. Och jag känner i brösten att han äter lite mindre för de spänner och ömmar lite ibland och det var länge sen jag kände så. Så det här verkar gå fint, skönt!



Han äter nu gröt varje morgon, fruktpuré på förmiddagen (en storfavorit, riktig frukt är inte alls lika gott) och så äter han någon burkmat när vi käkar (spaghetti och köttfärssås är mumma). Jag tänker att han ska få mat till lunch nu oxå och så gröt till kvällen så får vi se, eller ska jag vänta med det och fortsätta såhär?? Majskrokar får han också och det är riktigt mumsigt om ni frågar Alex. Att dricka vatten är roligt (och skönt för ömma tänder :-) )
Han äter ju dock bara några skedar ännu så det är ju kanske inga riktiga portioner och jag helammar fortfarande ska tilläggas. 

Några tankar eller tips??

10 kommentarer:

  1. Jag skulle nog fortsätta sådär ett tag till. Tycker ni kommit igång bra och. Och i takt med tiden kommer han säkert äta fler än några skedar vid de mål han får. Vi tar det lugnt med mat (fick göra ett avbrott i ca en vecka då Ida blev väldigt dålig i magen efter vaccinet. Så då återgick vi till enbart ersättning). Nu får hon några skedar gröt på f.m och ev några skedar burkmat på kvällen (köttfärssåsen var poppis här med :-)). Jag tänker nog successivt ge fler skedar vid varje mål men inte ge mat/gröt mer än vid två mattillfällen/dag ett tag till :-) Vågar man ge majskrokar när de fått en tand tror du?? Jag blev rädd när hon bet till och fick en bit i munnen, orolig att hon ska sätta i halsen :-( Hon älskar ju dem så känns trist att ta bort dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också jätteorolig att han skulle sätta majskrok i halsen så jag har testat flera gånger i min egen mun och de smälter ju kanonfort så tror att risken är minimal. Alex kan också bita av, trots att han inte har nån tand än, men den verkar smälta fort!
      Kram

      Radera
    2. Tack, får ha lite extra koll när hon äter dem då bara kanske :-) hönsmamma man är... ;-)

      Radera
  2. Vad söt han är föresten :-) riktig liten goding :-)

    SvaraRadera
  3. hahaha så söt! Han ser ju ut att tycka det är kul med egen sked och allt?!Och det är nog viktigast i början att det är spännande och roligt! Kör på vännen, sen kommer det säkert upp & ner gångar kanske vid sjukdom osv. men det där löser sig alltid!En del vid amma i miljoner år och andra inte, gör som du själv känner! Puss & Kram på er sötnosar! <3

    SvaraRadera
  4. Ja han tycker att det är skitkul och blir såå stolt när han får hålla och undersöka skeden :-)
    Pöss

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahaha va det ett snöre han höll i?

      Radera
  5. Men lille plutt, så söt så söt! Och duuuuktig som äter och mumsar :)
    Kramis!

    SvaraRadera
  6. Åhh tack så mycket. :) Eran lilla är ju också så söt så söt!!
    Nä snart som det är sitter man där och ska tillbaka (för min del) till pluggning och skola in bebisen på förskola.. Huga!! Gruvar mig redan.. Om man ändå kunde få stanna tiden för en stund och få känna att man hinner med riktigt i allt!!

    Kramar!

    SvaraRadera