onsdag 6 mars 2013

Mat

I början tyckte Alex att allt smakade gott. Men så stannade det liksom där. Han äter gärna två tre skedar av maten men vill sen inte ha mer. De flesta burkar med mat tycker han smakar bläää. När vi gav han fisk i burkmat så tyckte han att det var så äckligt att han började gråta. Två gånger!!
Spagetti med köttfärssås är ok. Men bara två tre tuggor, sen vill han inte ha mer. Struntade i burkmat och lagade eget till honom. Det gick bättre men även där typ tre tuggor. Och då har jag inte ammat innan så han är ju hungrig.
Jag ger gröt på morgonen. Tre tuggor går bra sen stopp. Välling har vi prövat med men det var inte gott.
Fruktpure är det enda han kan äta mycket av men det kan man ju inte leva på.

 Nu kan jag sitta själv och jag älskar att bada!

Vad gillar era barn? Har ni några tips att ge?

10 kommentarer:

  1. Tvärtom här, Ida hatar all form av frukt och bär. Jag har provat allt, jordgubb, blåbär, äpple, päron, banan osv... men ingen puré är god och inte som de är heller. Hon gör en min som om hon hade fått en citron, ha ha. Hon är iofs inte heller så förtjust i mat, den hon gillat bäst var ris, kyckling, grönsaker. Spaghetti o köttfärssås går också ner. Gröt likaså. Hon äter fler än några tuggor men äter sig inte mätt, hungrig igen efter max 1,5 h och då blir det ju ersättning då. Välling gillade hon inte heller! Men jag tror det är en vanesak, bara att kämpa på och erbjuda varje dag tror jag. Jag känner ingen stress över att hon äter så lite, det verkar vara samma för flera i min mammagrupp så det är nog vanligt :-) Alex får den näring han behöver av din bröstmjölk och det lilla du får i honom. När det gäller välling tänkte jag prova att blanda lite med ersättning och prova igen och öka successivt. Så kan ju du också göra fast blanda med bröstmjölk då istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips - ska prova, skönt att höra att det är fler som inte är så stora i maten än! Ja det är ju bara och traggla på så löser det sig nog :-)
      Kramar

      Radera
    2. Japp, det tror jag det gör, man får ju förstå dem att man kan vara lite skeptisk till allt nytt som erbjuds. Har du tur slipper du amma Alex, 15 år gammal... ;-D Som Tonci skriver nedan så får de all näring från bröstmjölk/ersättning ett bra tag till så man behöver inte oroa sig för att de inte får i sig de de behöver rent näringsmässigt. Kram!

      Radera
  2. Glömde skriva vilken söt goding som sitter själv :-D Ida lärde sig det i förra veckan och igår att klappa händerna :-) Så nu klappas det så fort jag tittar på henne, hon har väl märkt att mamma blir glad och tjoar att hon är så duktig då ;-) Här har bada också blivit populärt när man kan sitta själv och plaska :-)

    SvaraRadera
  3. Gud vad söt Alex är, och vad lik han är dig :-)!
    När det gäller mat är Arvid väldigt lik Alex. Du vet vi kör med baby led weaning, men han får även hemlagad puré ibland. Vi försöker med det i alla fall, men samma som med Alex , Arvid äter också 1-2 skedar och vill inte ha mer, verkar inte heller vara så förtjust i purémat. Däremot frukt älskar han i alla former!! Han gillar även baby led weaning när han får utforska hela bitars mat på hans eget sätt i hans egen takt. I den formen gillar han nästan allt vi provat hittills, men han är inte förtjust i puréad mat och att bli skedmatad.
    Jag tror inte du behöver oroa dig, enligt min bvc sköterska får de all näring av bröstmjölk upp till 8-10, även 12 månaders åldern, så det är helt okej om han inte vill ha så mycket mat än. Fortsätt bara erbjuda mat och amma lika mycket som hittills. Det kommer säkert vända sig någon gång!
    Tack för ditt mejl ang min fråga kring förskolor, det hjälpte mycket du skrev där till mig :-)!
    Vad synd att du inte jobbar i en förskola här nära oss, då skulle jag ställa det dagiset på första plats. Jag har en känsla att du är en jättebra förskollärare.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Åh tack snälla, dina ord värmer oerhört mycket!! Jag älskar mitt jobb :-) vad bra att jag kunde hjälpa!!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Var på BVC nyss och pratade lite om mat. Tänkte dela med mig av min BVC tants råd för att öka matglädjen :-) Ge en liten tallrik som barnet själv kan pilla i sig på, med händerna. Tex snabbmakaroner, gröna ärtor, majs, fiskpinnar och varmkorv. Gällande fiskpinnar ska man ta bort paneringen. Man kan skära i bitar i storlek ett majskorn/ärta, det sätter inte barn i halsen. De klarar även snabbmakaroner men man lägger bara upp lite åt gången på tallriken och kollar att de inte tar för mycket. Samtidigt kan man skedmata emellan så de får i sig lite mer. Enligt min BVC kan det som sagt öka matglädjen att de får pilla i sig lite hela bitar (ja, lite som baby led weaning antar jag). Jag ska iaf prova på Ida ikväll :-) Tror hon kommer gilla att pilla i sig själv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syftet är precis det med baby led weaning och jag ser på Arvid hur mycket mer han är intresserad av maten när han får ta den i handen, känna på, smaka, leka med den än när jag skedmatar honom. Du verkar ha en bra bvc sköterska :-).

      Radera
    2. Åh tack för tipset, ska absolut prövas!!
      Kram

      Radera
  6. Hon är jättebra :-) Jag vågar bara inte ge stora saker som typ en bit broccoli att undersöka för Ida biter av så stora bitar och min stora skräck är att hon ska sätta i halsen... fast jag vet att de oftast spottar ut då, men men ;-) men detta att ge bitar av mat som hon faktiskt kan svälja hela känns helt okej men var något jag inte haft en tanke på själv... provade makaroner ikväll, det var kul och gott tyckte Ida även om det mesta hamnade på golvet ;-)

    SvaraRadera