onsdag 9 januari 2013

Ett liv för mig är ett liv med dig


Alexanders och mina dagar har alltid följt ett sorts mönster och gör det fortfarande antar jag men nu sover han inte lika mycket. I början minns jag att jag tänkte "Oj vad mycket man hinner med en liten bebis" för då åt han, jollrade en stund och sov sen i flera timmar och jag hann städa, baka, sätta kort i album, blogga etc. Numera är han ju vaken mycket mer så då hinns det knappt plockas ur och i en diskmaskin. Dammsuga kan jag ju glömma då han är rädd för höga ljud.

En vanlig hemma-dag för oss ser ungefär ut såhär:

Alex vaknar strax efter 8, halv nio och då ligger vi och myser till 9 ungefär. Jag brukar vakna av att han ligger och pratar och när han ser att man slår upp ögonen blir han så fantastiskt glad. Det är den bästa stunden på dagen!
Sedan går vi upp och han får ny blöja och kläder. Sen sätter jag på kaffe och så äter vi frukost vid bordet. Alex har stort tålamod och kan sitta med länge. Beror nog mycket på att han gjort det redan från början med stokke baby setet. Alex får magdroppar och d-droppar och smaka lite på något tex banan eller äppelpuré.

Sedan får Alex frukost i form av amning. Efter det brukar han ta sig en tupplur. Får han sova i min famn kan han sova länge. Då får jag titta på tv och jag har nog aldrig varit så uppdaterad om alla husfruar i new jersey, manhattan, beverly hills osv :-) Herregud vilka problem de har!
Men oftast när Alex slumrat in tänker jag att jag ska plocka iordning lite eller blogga eller nåt. Men lägger jag ner honom så tar det cirka fem minuter och så är han vaken igen :-P Alex sover som bäst i sin vagn så nu har vi beställt en babywatcher så han kan fortsätta sova ute efter vi promenerat med hundarna. Då tänker jag att jag hinner lite mer härinne :-)

Under dagen ammas Alex ungefär var tredje timme. Ibland äter han oftare. Vissa dagar när jag är lite lat så sitter vi i soffan framför tv:n mest hela dagen och då känns det som om Alex hänger i tutten och äter mest hela tiden :-) Men han kan också vänta drygt fyra timmar. Han blir aldrig arg och skriker efter mat utan är mycket tålmodig.

Under dagen brukar vi leka lite. Han vill helst inte ligga i babygymmet själv utan tycker om när man sitter bredvid. Han kan rulla från mage till rygg men visar ännu inga tendenser från rygg till mage. Han älskar när jag läser för honom. Då tittar han med stora ögon i boken och att sjunga är en favorit. "Här ligger vår lilla fru katt" är hans bästa och när jag sjunger den blir han alltid glad. Han fick en gåstol i julklapp av oss och den tycker han är skoj att sitta i. Han kan till och med ta sig framåt! Han är såå stolt när han lyckas trycka på knapparna och den spelar musik. Då blir jag och hans pappa så glada och då blir han stolt som en tupp och ser så katig ut. Härligt att se världen från en annan vinkel skulle jag tro och att rulla fram till tv-bänken och kunna kika in genom glasrutorna på alla saker tycker han är fascinerande  :-)

När vi äter middag sitter han med oss och även då får han smaka lite av något. Man ser att han är nyfiken då han följer våra gafflar från tallriken och upp till munnen och sen skuttar hela hans kropp av iver.
efter maten brukar vi ta en långpromenad med hundarna och då sussar Alex i vagnen. Hans sömn under dagen ser lite olika ut beroende på vad vi gör men han är verkligen inte svårsövd.

På kvällen brukar Alex och pappa leka. Alex är så himla fascinerad av pappas skägg och undersöker alltid det noga med sina händer. Pappa är oxå väldigt bra på att busa :-)

På kvällarna brukar vi lägga oss i sovrummet framför tv:n  och då ammar jag Alex och när han ätit klart somnar han i min famn och sen lägger jag ner honom i hans säng. Han brukar under natten vakna två gånger för mat men somnar snabbt om, eller ja han vaknar ju knappt när han äter. Alex har hittills inte varit "vaken" en enda natt. Sedan brukar han vakna vid halv sju, sju och då får han mat och sen får han sussa klart bredvid mig i sängen så vi kan morgonmysa :-)

Ja så kan en dag se ut just nu.

(Det här inlägget tog två dagar att skriva så saker och ting tar tid med en liten knodd så vill ha full uppmärksamhet ;-) )


2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om era dagar :-) Ni verkar ha lite rutin på tillvaron, skönt. Känner igen mycket av Alex i Ida, märks att de är jämngamla. Ida är dock ganska lugn och behöver inte att det händer så mkt. Hon är ganska nöjd långa stunder i gymmet, sin gunga eller i sin matstol med en leksak eller majskrok. Men hon vill se mig och ha kontakt då och då. Majskrokar är föresten verkligen ett tips! Ida älskar att hålla den själv och snaska i sig. Den smälter i munnen och kan inte sättas i halsen. Ok att ge från 4 mån enligt vår BVC. Det brukar hon få när hon ser "sugen" ut på vår mat. Hon får smakisar med men just krokarna gillar hon bäst för att hon kan hålla dem själv :-)

    SvaraRadera
  2. Ja de verkar väldigt lika våra skruttar! Alex är också väldigt lugn och kräver inte mycket för att tycka att livet är toppen men han vill gärna att man är nära vilket gör att man inte hinner mycket annat. Men vad gör det om hundra år?! :-)
    Kanske ska pröva majskrokar, tror Alex skulle älska att hålla och äta själv :-)

    SvaraRadera