torsdag 17 januari 2013

Hypospadi

När Alex föddes tyckte vi att hans snopp såg lite konstig ut. Men läkaren sa inget vid undersökningen och han tittade ju på den så då tänkte vi att det nog inte var något. När vi gjorde läkarundersökning igen när Alex var en vecka eller två så frågade jag. Då sa de att han hade hypospadi. Hypospadi är en av de vanligaste missbildningar och en på trehundra föds med det. I Alex fall innebär det att han har en liten extra urinrörsmynning på undersidan av penis och att förhuden inte riktigt går ihop.
Vi var hos plastikkirurg på US och det bestämdes att Alex ska opereras när han är 8 månader. Om ungefär två månader är det dags och nu börjar jag bli lite nervig. Känns läskigt att de ska söva min lilla plutt och jag kan bara tänka mig hur ont det kommer att göra i hjärtat när han rullas iväg för operation. Mitt lilla hjärta <3
Men han kommer att få en fin snoppis och det är det värt men det kommer att vara en jobbig dag och jobbiga dagar därefter med läkning osv. Man blir verkligen en lejonmamma när man får barn och man gör ALLT för dem och vill skydda de från farligheter. Jag ställde hundra frågor till kirurgen om operation och allt runtomkring och efteråt sa Danne att han höll på att skämmas ihjäl när jag frågade om Alex kunde dö. Men jag vill veta allt! :-)

9 kommentarer:

  1. Det är för att du är världens bästa mamma! <3

    /lillhjärtats moster

    SvaraRadera
  2. Lille Alex då, men det går bra :-) Men förstår ändå att du är orolig, man blir ju det så fort det ev är något avvikande med barnet. På BVC sist kände hon en "knöl"/upphöjning på Idas huvud. Barnläkaren tittade på det och sa att det kan (men troligen inte) vara en för tidig sammanväxning av fontanellerna vilket då resulterar i avlång huvudform sk "båtskalle" som isf måste opereras... Det är inte en så komplicerad operation men ändå i huvudet! Jag blev livrädd... Nu har vi fått en återbesökstid om en månad då de vill kolla igen. Ida har en helt normal huvudform såvitt man kan se så förhoppningsvis visar det sig bara vara en liten uppbuktning där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då, hoppas att det inte är nåt med lilla Idas huvud. Ja man blir ju orolig trots att det är "rutin operation" och man vet att de är duktiga! Kramar

      Radera
  3. Ja det är klart att man som mamma är orolig för sin lilla! Men det kommer att gå fint, hypospadi är ju rättså vanligt så kirurgerna är mycket vana och duktiga :) Kramar till er!

    SvaraRadera
  4. Den frågan att Arvid kunde dö har jag också ställt några gånger och min man brukar också skämmas, men jag behöver höra att de säger, nej, han ska inte dö.
    Allt kommer att gå jättebra med operationen, men jag förstår att du är orolig.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Den frågan att Arvid kunde dö har jag också ställt några gånger och min man brukar också skämmas, men jag behöver höra att de säger, nej, han ska inte dö.
    Allt kommer att gå jättebra med operationen, men jag förstår att du är orolig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Förlåt att jag skrattar för jag förstår ju din oro! Man är inte logisk i de där lägena. Men visst... den som är lite objektiv vet väl att Alex liv inte är i fara, men det kan väl Danne köpa för att du ska få stilla din oro.

    Jag har aldrig hört talas om hypospadi. Tur vi har fantastisk sjukvård, de fixar det mesta. Och jag är säker på att det kommer att gå bra.

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  7. Ååååhh, klart du ska ställa 100 konstiga frågor! Du är ju mamma ;O)Förstår din oro hjärtat, minns när vi skulle söva Kevin och när han åkte väg till operation, USCH!Grät som en gris...men det gick ju bra, dem är duktiga dem där läkarna. Men som mamma tänker man bara " tänk om tänk om". Det kommer nog gå finemang och poff så är det över och du har han i din famn igen! Du minns la va vi prata om om dusch i skolan osv, bättre att görat nu när han är liten lill prinsen! Massa Kramar

    SvaraRadera