måndag 20 juni 2011

Lite frågor...

Först och främst: Tack alla ni som bloggar om barnlöshet. Ni ger mig enormt mycket styrka både genom att ge mig fina kommentarer på min blogg men också i era fina inlägg om livet och om det vi alla önskar oss allra mest! Sen jag började blogga har jag fått så mycket styrka och hopp, tack vare er <3

Ni vet ju oxå allt :-) så här kommer några frågor ni kanske kan svara på:
  • Av rmc i linköping får vi två gratisförsök, vi har gjort ett ivf och ett fet. Räknas det som två försök eller menar de två ivf?
  • Har upptäckt skillnad på embryo och blastocyst, långtids- och korttidsodling. Vad är skillanden och vad avgör vilket man får?
  • Vid ivf fick jag progesteron men inte när jag gjorde fet vid naturlig cykel. Kan man inte få progesteron vid naturlig cykel som hjälp på traven? 
 Hmm hade säkert fler undringar men har glömt dem nu..

Återigen, tack för att ni finns! (Fast jag önskar att ni inte gjorde det och att vi alla kunde få nosa på våra små bebisar just nu...)

2 kommentarer:

  1. nr 1: För oss räknades vår IVF och 1a FET som våra båda gratis försök på RMC.

    nr 2: fördelen med att långtidsodla är att man märker vilka embryon som spontan dör efter t.ex. 4 dagar.
    Nackdel: det är kanske bättre för embryot att vara i livmodern.
    DeFacto: Detta utgörs inte på RMC. Enligt Karin så har de kliniker som utför blasto-odling inte bättre resultat än de som odlar 2 dagar. Vi skulle inte få långtids odla hos dem om vi skulle göra nya försök där.

    nr3: Man kan få progresteron i naturlig cykel. Det fick jag på sista försöket. De tänker att om man har normal menscykel så ska det inte behövas. "Det kan inte skada, men jag tror inte att det hjälper"/Karin (tack för den positiva inställningen vid vårt sista försök!)

    Hoppas det hjälpte något!
    //Dufattasmig

    SvaraRadera
  2. hejsan, ja den första frågan vet jag inget om men jag har själv funderat kring blastocyster eller 2 dagars embryon och varför vi får bara 2 dagars embryon. Läste på nätet om det samt frågade gynekologen, skrev de inläggen 24 och 25 maj 2011. kolla om du är intresserad:) Fråga 3, jag vet att de har olika vårdsätt på olika kliniker, på min klinik stödjer man kroppens egna progesteronnivåer med vaggar även vid fet. Men jag har läst att många andra bloggare inte behövt progesteron vid vanlig fet eftersom det anses att kroppen ska klara av att producera det själv ifall embryot fäster....kraaam

    SvaraRadera