tisdag 28 juni 2011

VILL HA BARN

Köpte mig en bok som jag börjat läsa och som beskriver precis hur jag känner. För det är svårt att förklara för nära och kära vad man känner och tänker när man så gärna vill ha en liten bebis men inte lyckas. Boken heter "Vill ha barn" och är skriven av Kerstin Fredholm och Ingela Johansson Rosander. Ingela lyckades bli med barn på åttonde ivf-försöket.

De skriver om kvinnors och mäns sätt att sörja när det misslyckas. Kvinnan blir vansinnigt ledsen och otröstlig. Mannen blir också ledsen men kanske mest orolig för sin kvinna. Han längtar i och för sig lika mycket efter barn (sid.16). Detta stämmer så väl in på oss. D.s hjärta brister när han ser mig ledsen och försöker skydda mig från saker som jag ska bli ledsen av. Men det går tyvärr inte att skydda mig, jag tänker och känner alldeles för mycket och behöver prata om det med någon. Så jag har valt min fina lillasyster. För hon vet precis vad hon ska säga, fast det vet hon inte själv. Men hennes ord tröstar ALLTID <3

Sedan ilskan. Jag har pratat med min finaste kollega om ilska. Att jag känner mig arg. I boken menar de att barnlösheten leder till en livskris eftersom man ständigt pendlar mellan hopp och förtvivlan. De vanligaste symptomen hos både kvinnan och mannen är ilska, isolering, skuld och depression. att befinna sig i en kris innebär att förlora kontroll och då är vrede en vanlig reaktion. 

Man tänker även på detta hela tiden. Så man är stressad jämt. "Tänk på nåt annat" "Gör nåt annat" säger folk omkring men det går inte. Dessa tankar tar upp ALL tid. Att höja livskvalitén  under utredning och behandling är inte ett rimligt mål. Snarare handlar det om att inte förlora livskvalitén och att härda ut. Och det är precis vad jag gör just nu. Härdar ut. Så förlåt för att jag inte orkar göra en massa saker eller träffa en massa folk. Det är för jobbigt just nu...men jag härdar ut.

5 kommentarer:

  1. Vi kan inte göra mer än härda ut... Vi kan inte göra mer än andas och vänta... Vänta på den dagen vi mår bättre. Vänta på den dagen vi mår bra. Vänta på den dagen vi sitter med ett litet knyte i vår famn. Är det något vi blir bra på så är det just vänta. Men man säger ju: Den som väntar på något gott... Hoppas det är sant för oss!

    SvaraRadera
  2. Vi har hållit på hysteriskt länge känns det som... och faktiskt börjat tänka på annat, göra annat. Det blev lite lättare då. Till slut orkade jag inte enkelt inta bara härda ut.

    SvaraRadera
  3. Det är så skönt när andra kan sätta ord på känslorna när man själv har svårt för det. Verkar vara en läsvärd bok.
    Du ska väl aldrig behöva be om ursäkt för att du inte orkar vara social. Sätt dig själv i första hand! Du är starkare än du tror.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den där boken verkar sätta ord på det jag känner. Tack för boktipset.

    SvaraRadera