lördag 26 maj 2012

Vändningsförsök

Lillkillen låg ju även den senaste gången med huvudet uppåt, lille stjärten neråt och fötter upp på huvudet. min lille akrobat :-)
Jag ska tillbaka om tre (två och en halv) veckor igen och se om han har vänt sig. annars blir det vändningsförsök uppe på BB.
Har hört många skräck-historier om detta. Min mammas lillasyster fick navelsträngen runt halsen när de skulle vända henne och ströp till döds. Detta är ju i och för sig många år sedan så jag antar att de bevakar vändningen på ett helt annat sätt nu. Men ändå, det gnager ju i huvudet.
Sedan sa barnmorskan att barnet kan bli stressat. Vad innebär det?? Mitt scenario då är att han blir så stressad att hjärtslagen sjunker, det blir akut snitt, jag har väldigt dåligt järnvärde vilket innebär att jag inte klarar en blödning så bra och så.... Ja, jag har ju tänkt på alla möjliga tänkbara scenarion.

Fråga till er som har erfarenhet av detta: Hur är det? Hur säkert är det? Vad kan hända? Måste man göra vändningsförsök?

Jag vill ju självklart föda min lillkille naturlig väg men jag vill inte riskera något för att få göra det. Mår han och jag bättre av att det blir snitt så tar jag hellre det. För jag har ju haft en jävla otur med allt och vill verkligen inte riskera något. Min barnmorska pratade om procent hit och dit med lyckade vändningsförsök och så. Det köper jag inte. Vi har inte lyckats bli gravida på fem år och när vi blir det EN ENDA GÅNG så är det ett utomkvedshavandeskap och procenten för att det ska hända är 1%. Och det hände oss...

2 kommentarer:

  1. Jag i samma situation skulle hellre välja kejsarsnitt än att riskera något med vändningsförsök. Fast jag vet inte vilka och hur stora risker den innebär. Jag vet bara att min väninna som bor i Belgien hade samma problem och hon fick föda med kejsarsnitt, för att där gör de inte vändningsförsök alls.
    Försök kolla efter på flera ställen, det kanske hjälper att ta beslut. Och sedan har han fortfarande tid på sig att vända sig. Hoppas på att det blir så.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Har inte behövts med F & E , och med Tvillingarna gjorde vi inte fick bli snitt ;O)

    SvaraRadera